Mi a különbség az imázs és az arculat között?

2020-01-22T10:41:12+00:00

Manapság az arculat és az imázs igen gyakori kifejezések a médiában. Beszélgetések alkalmával azonban mindig tapasztalom, hogy a cégvezetők nem kicsit keverik ezeket a fogalmakat és valójában nincsenek tisztában a szavak igazi jelentésével.

A cikk elolvasása után garantáltan sokkal felszabadultabban és magabiztosabban fogod használni a jövőben ezeket a szavakat.

Mi az arculat?

Az arculat tulajdonképpen nem más, mint a cég különböző megjelenési formáinak összessége. Legegyszerűbben úgy képzelhető el, mint egy kirakós játék.

A puzzle egyes darabkái az arculati elemek, a kirakott kép pedig maga az egységes arculat (corporate identity), mindaz amit a cég mutat magáról. Ez a kép akkor lesz tökéletes, ha összepasszolnak az egyes darabkái. Ha az egyik elem nem illik a sorba vagy netalán hiányzik egy darab, akkor a kirakós játék nem teljes, a kép nem lesz egész. Így van ez az arculat kialakításánál is.

Ha nincs egységes koncepció, nincsenek jól egymásba illeszthető elemek, az arculat nem lesz összefüggő, így a vevők fejében, érzelmeiben sem alakul ki teljes bizalom a cég felé. Ha a megjelenések egyes fajtái megfelelően, egymást segítve és erősítve kapcsolódnak egymásba, a bizalom megszerzése már sokkal könnyebb feladat.

Mik lehetnek ezek az arculati elemek?

Például a gondosan kiválasztott színvilág alapján kialakított logó, a hozzá kapcsolódó névjegy, levélpapír, szórólap, plakát, stb. vagy a mára szinte minden szektorban elengedhetetlen weblap, a sikeres online részvételt támogató internetes reklám és e-mail megjelenési formái. Ha ezek az elemek szorosan egymást kiegészítve kapcsolódnak össze, a vállalkozás kulcsfontosságú versenyelőnyhöz jut a piacon, a versenytársakkal szemben.

De akkor mi az imázs?

Az imázs már nem ilyen konkrétan megfogható dolog. Az imázs (image) ugyanis egy belső kép, ami a vevő fejében kialakul magáról a cégről, a márkáról vagy a termékről. Azt mondhatjuk, hogy olyan,  mint a vevő észlelése vagy a megtapasztalásai által letapogatott képzete. Az imázs kialakulását nagyon sok minden befolyásolhatja. Egyrészt természetesen az az arculat, amiben a cég megjelenik a piacon. Másrészt viszont minden olyan dolog, amit a céggel kapcsolatban hall, lát, olvas, észlel az ember. Ha mondjuk látsz egy kávézót, ahol szinte mindig fiatal egyetemistákat találsz, akkor egy idő után az a kép alakul ki benned, hogy az a hely diákoknak való és lehet inkább elkerülöd azt, vagy ellenkezőleg, ha egyetemista vagy, akkor épp vonzóvá fog válni előtted.

Az arculat kialakításában nagy szerepe van a grafikusnak, hiszen minden létező megjelenési formát valamilyen grafikai tervezés kell, hogy megelőzzön. Az imázs kialakítása inkább a marketinges dolga. (Persze a legjobb, ha a kettő együtt dolgozik.)

Ha meg akarod tudni, hogy az arculatod mennyire egységes, javaslom, hogy gyűjts össze minden anyagot, aminek köze van a céged külső megjelenéséhez, és nézd meg, mennyire illeszkednek egymáshoz, mennyire erősítik (vagy gyengítik) egymást. Ha nem tudod kirakni a céged „kirakós játékát”, akkor sürgősen szükséged van az egységesítésre.

Ha az imázsodat szeretnéd lemérni és meg akarod tudni, a vevőid mit gondolnak rólad, akkor bizony meg kell, hogy kérdezd őket. Erre nagyon jó lehetőséget adnak az év végi partnertalálkozók. Ez általában inkább lazításról szól és kapcsolatépítésről. Bátran kérdezd meg a partnereidet, mi a véleményük a cégedről vagy termékeidről. Meg fogsz lepődni, mennyire őszintén elmondják majd a meglátásaikat.

Tehát összegezve mi az arculat és mi az imázs?

Az arculat a céged külső megjelenése, ami grafikai, nyomdai, elektronikus, stb. formában ölt testet. Az imázs pedig az a belső megítélés, amit a vevőd gondol rólad, amikor meglátja, mondjuk, a cégtábládat. És van egy jó hírem is a végére: mindkettő könnyen alakítható és fejleszthető terület, amire ha kicsit is ügyelsz, azon nyomban a céged javát szolgálja!

 

 

Kép forrása: puzzle arca stock photo a pixmac.hu-tól